alle artikler

Frydenbø Elmarin tildelt storkontrakt for elektrifisering av ferger i Geirangerfjorden

Frydenbø Elmarin har inngått kontrakt med Vestlandske Trafikk AS om leveranse av komplette fremdriftssystemer til to ferger som skal bygges om til helelektrisk drift i Geirangerfjorden. Prosjektet omfatter en samlet batterikapasitet på 17 MWh, og er blant de største enkeltkontraktene Frydenbø Elmarin har sikret seg innen maritim elektrifisering.

Batterisystemene leveres gjennom Nereida Energy, mens Frydenbø Elmarin har totalansvar for systemleveransen, integrasjonen og samspillet mellom batterier, fremdrift, lading og øvrige energisystemer om bord. Ferjene skal settes i drift som nullutslippsfartøy fra sesongstart 2026.

 

En viktig kontrakt for Frydenbø Elmarin

 

– Dette er en stor og strategisk viktig kontrakt for Frydenbø Elmarin. Prosjektet stiller høye krav til teknisk kvalitet, driftssikkerhet og systemintegrasjon – spesielt med tanke på den høye energimengde som kreves. Dette er kjernekompetansen vår og vi ser frem til å ta fatt på prosjektet sier Geir Gustad, CEO i Frydenbø Elmarin.

Geir_Gustad-1

                                                             Bilde: Geir Gustad, CEO Frydenbø Elmarin

 

Et prosjekt som viser styrken i samarbeid

 

Stig Trygve Andersen, CEO i Frydenbø Maritime Industries, understreker betydningen av prosjektet i et bredere perspektiv:

 

– Dette prosjektet viser hvordan vi kan levere nullutslippsløsninger i regulerte områder som Geirangerfjorden. Frydenbø Elmarin kombinerer solid maritim erfaring med teknologi og sterk gjennomføringsevne. Samtidig er samarbeidet med Vestlandske Trafikk og Nereida Energy et godt eksempel på hvordan aktører i verdikjeden sammen kan realisere det grønne skiftet.

Stig_Trygve_Andersen_4[1]                                         Bilde: Stig Trygve Andersen, CEO Frydenbø Maritime Industries

                                            

For Vestlandske Trafikk AS er prosjektet en viktig del av videreutviklingen av fjordtilbudet i Geirangerfjorden.

 

– Målet er å levere et reiselivsprodukt som ivaretar miljøet, gjestene og områdets langsiktige interesser. Nullutslippsdrift og større kapasitet gir mer effektiv drift og en bedre totalopplevelse om bord. Dette er viktig for reiselivet, men også for helheten i området, sier Øystein Meek, daglig leder i Vestlandske Trafikk AS.

Elmarin_ferge

Bilde: MF Hjørungvåg og MF Jotunheim skal elektrifiseres. (Krediteres Vestlandske AS)

 

Nullutslippsdrift i UNESCO-område

 

Geirangerfjorden er en del av UNESCOs verdensarv, og prosjektet er i tråd med nasjonale mål om utslippsfri innenriks sjøfart. Elektrifiseringen vil redusere utslippene fra ferjedriften med om lag 2 600 tonn CO₂ årlig, og muliggjør videre utvikling av fjordtilbudet uten økt belastning på naturen.

Prosjektet er støttet av Enova og baserer seg på ombygging av eksisterende fartøy fremfor nybygg – et bevisst valg som kombinerer bærekraft, ressursutnyttelse og effektiv gjennomføring.

 

Fakta om prosjektet

 

To eksisterende ferger bygges om til nullutslippsdrift

Samlet batterikapasitet: 17 MWh

Reduksjon: ca. 2 600 tonn CO₂ per år

Drift i UNESCO-område (Geirangerfjorden)

Stille, helelektrisk fremdrift

Støttet av Enova